Helter og syndebukker i media
Pål Grøndahl & Synnøve Fosse
- Pål Grøndahl
Privatpraksis
- Synnøve Fosse
Frilansjournalist
Når mediene bygger opp fageksperter til å bli medieyndlinger og offentlige «talspersoner», synes det nærmest uunngåelig at de senere skal rives hardt ned fra pidestallen.

Illustrasjon: Hilde Thomsen
Finn Skårderud, Peder Kjøs, Esben Esther P. Benestad, Gerd-Liv Valla, Bjørnar Moxnes og Jørn Eggum gjorde alle feil. Til dels graverende feil. Spørsmålet er om fordømmelsen og de sosiale konsekvensene står i rimelig forhold til ugjerningene. Vi mener det oppstår en egen dynamikk rundt enkelte profilerte personer. En person bygges opp som opprører, kjendis og helt, for så å rives ned. Hva ligger under denne gjentakende prosessen?
I 2015 skrev journalist Hilde Sandvik en kronikk i BT der hun kalte Skårderud for «forføreren». I Dagbladet 5. mai 2023 uttalte hun at den kjente psykiateren «romantiserte spiseforstyrrelser». 18. mai 2025 meldte Aftenposten at psykolog Kjøs kunne bli ilagt sanksjoner, etter at Statsforvalteren hadde oversendt en tilsynssak mot ham til Statens helsetilsyn. Moxnes var stjerneskuddet i Rødt – og i mediene. Helt til de første dagene av juli 2023, da videoen av «solbrille-tyven» på Gardermoen dominerte de fleste medier. Våren 2007, bare måneder etter at hun var kåret til Norges mektigste kvinne, opplevde Valla, den daværende sjefen for LO (Landsorganisasjonen i Norge), nærmest en orkan av kritikk. Tusenvis av artikler i løpet av en tomånedersperiode inneholdt stort sett negativ omtale av henne. Først i NRK-dokumentaren Overeksponert fikk vi hennes nyanser. Jørn Eggum står fortsatt i malstrømmen. «En gullgutt er på vei inn i LO-toppen», skrev VG om Eggum i 2011. Bare den første uken etter at Eggum-saken sprakk i TV 2 28. april 2025, registrerte medieanalysebyrået Retriever over 700 treff på søkeordet «Jørn Eggum». I starten var dekningen riktignok preget av usikkerhet og sporadisk støtte til Eggum. Men utover i mai–juni i år, etter som flere kvinner med mobilen full av nattlige Eggum-meldinger kontaktet mediene, hardnet den. Dekningen kulminerte 13. juni, da Eggums ekskone sto fram i Aftenposten og proklamerte: «Mentalt var jeg forberedt på meldinger fra tre kvinner, og det var ille nok. Men det var så voldsomt mange kvinner. Bildene var verre enn ordene.» Artikkelen er virkningsfullt nok illustrert med bryllupsbilde av paret. Det er lite, om noe, en sykemeldt Eggum kan gjøre for å redde en siste rest av omdømme. Fullt fortjent, vil mange mene. Men likevel – de færreste av oss (utroskap eller ikke) vil oppleve å få intime detaljer fra den ekteskapelige sfæren publisert i Norges nest største avis.
Mobbere og tyver
De ovennevnte sakene er eksempler på fagpersoner som er eksponert som uforsvarlige utøvere av sitt yrke: mobbere, bedragere og tyver. Ingen av dem er dømt til fengselsstraff, men alle er fratatt det meste av heder og ære. Og enkelte til og med jobben.
Sakene er vidt forskjellige, men vi mener de likevel har fellestrekk: De angjeldende er alle bygget opp over tid som helter, opprørere og forkjempere for den gode sak. Ikke bare i kraft av sine fremskutte stillinger i sin fagprofesjon, men også av medier som elsker frittalende, tilgjengelige og kraftfulle «eksperter». De var foregangspersoner innenfor hvert sitt område, og ble av mange elsket for det.
Skårderud folkeliggjorde og fjernet skammen fra spiseforstyrrelser. Kjøs tok psykoterapien ut fra de lukkede rom og inn i tv-ruten. Benestad har gjort mer for folkeopplysning om kjønnsinkongruens enn de fleste andre. Valla var den første kvinnelige LO-lederen. Moxnes ble ikke bare partiet Rødts første stortingsrepresentant, men tok partiet til rekordoppslutning på meningsmålingene. Eggum var mektig fagforeningsleder, på vei til å bli leder i LO.
Falt de for eget grep?
Så falt de. Noen vil si for eget grep. Vi vil påstå at det også var med god hjelp av mediene, som gjennom en lett gjenkjennbar dramaturgi bidro til fallet. Blir du for kraftfull i helterollen, sitter du utrygt, det blåser gjerne temmelig hardt på toppen. Under pressens forstørrelsesglass blir mindre synder store, større synder blir enorme. Og med det følger kravet om at «noe» må skje.
Med uendelige publiseringsflater maler pressen med bred pensel. Ofte med livaktige skildringer. En profilert person har foretatt «noe» som i det minste er uheldig, noen ganger umoralsk – i sjeldne tilfeller ulovlig. Sjelden fordi slike saker oftest får sin løsning i pressen, ikke i domstolene. Noe må skje for å rettferdiggjøre mediekjøret som mediene selv har satt i gang. Med andre ord – noen må gå.
Makten i offerrollen
De omtalte sakene viser også hvor mye makt det ligger i offerrollen. Valla versus Yssen, der Ingunn Yssen var tidligere internasjonal sekretær i LO, som utspilte seg i 2007, var strengt tatt en personalsak som kom ut av kontroll. Benestad ble tatt på dårlig journalskriving, faglig uforsvarlig helsehjelp i to tilfeller og uforsvarlig foreskriving av vanedannende medikamenter. Skårderud ble av politimesteren i Oslo bøtelagt for å ha «tusket til seg» for mye penger fra Helfo og ble av Helsetilsynet fratatt autorisasjonen på grunn av faglig svikt, manglende rolleforståelse og mangelfull journalføring. Ikke – som det er lett å tro – for å ha hatt sex med en kvinne som strengt tatt ikke var pasienten hans. Skårderud vedtok forelegget fra påtalemyndigheten, men har siden kjempet for å få tilbake legeautorisasjonen.
Vi mener vi ser det samme i metoo-saker: at det er offeret, ved å være først på banen, som definerer narrativet, hva som er uønsket seksuell kontakt, eller hva som er mobbing.
Syndebukken
Filosofen René Girard har utviklet en syndebukkteori (Girard, 1977). Tenk deg at det oppstår en krise i et gitt nabolag. Folk blir urolige og begynner å finne årsaken til krisen. Plutselig retter alle oppmerksomheten mot én person eller gruppe – kanskje den nye og populære naboen som både er blitt leder i vellet, og som har den fineste hagen. Hen har vært helten, men nå får denne «syndebukken» skylden for alt som går galt, selv om hen kanskje ikke er ansvarlig for krisen. Det gode har blitt det onde og må ofres. Eller: Egen suksess er vel og bra, men andres ulykke er heller ikke å forakte.
Ifølge Girard er dette en urgammel mekanisme i menneskesamfunn og som er nevnt som fenomen i Bibelen. Vi kopierer hverandres ønsker (om å være populær) og blir misunnelige (på populariteten), hvilket skaper konflikter. For å løse disse konfliktene velger vi ofte en syndebukk å samles mot. Det føles godt å ha noen å skylde på, og det skaper en falsk følelse av samhold.
Konsekvenser
Vi mener altså at yrkene med autoritet ikke sitter like trygt på pidestallen som tidligere. Det er en delikat balansegang å være ekspert, men likevel folkelig nok. Å mene noe uten å fremstå som usympatisk skråsikker.
Konsekvensene av dynamikken der fagpersoner bygges opp og deretter rives ned fra pidestallen, rammer i første omgang syndebukken. Men i det lange løp kan det føre til at fagpersoner ikke orker å ta telefonen fra journalistene. De vil unngå å bli «medieeksperter» med den risikoen det medfører. Dermed kan viktige stemmer forsvinne fra det offentlige ordskiftet. I ytterste konsekvens er det et demokratisk problem som utfordrer, om ikke ytringsfriheten som sådan, men ytringsrommet.
Den moderne medieverden er komplisert. Mye mer komplisert enn tidligere fordi vi må forholde oss til så mye mer enn de redaktørstyrte mediene. Publisering i medier som ikke er redaktørstyrte, vil innebære en risiko for at feilinformasjon og sladder blir stående som vedtatte sannheter. Ulike sosiale medier blir ofte fulle av ekkokamre og trolling for de minste påståtte feiltrinn. Særlig i debatter som tar av, det være seg om ME (myalgisk encefalomyelitt), trans, pride, skjermbruk hos barn og sakkyndiges rolle i retten.
En annen risiko er at tilliten til institusjonene synker. Det er målbart. Selv om vi ligger helt i toppen i OECD (Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling), kun slått av Sveits, er tilliten til helse/politikk og rettsvesen den laveste siden målingene startet for 15 år siden.
Feil begått av profilerte personer skal selvsagt omtales og undersøkes. Men dekningen må ikke skremme folk fra å uttale seg – eller bidra til å utpeke syndebukker før fakta er på bordet.
Hvis tilliten til fagpersoner, myndigheter og institusjoner svekkes, åpner det rom for konspirasjonsteorier, influensere – og påvirkningskampanjer fra fremmede makter. Det er ikke bare et problem for den enkelte «ekspert», men et demokratisk problem.
Referanser
Girard, R. (1977). Violence and the Sacred. Johns Hopkins University Press.